Pre nego što je osnovao kompaniju za doručak „za poneti“ Oats Overnight, Brajan Tejt je većinu svojih dvadesetih proveo kao profesionalni poker igrač. Često je učestvovao na No-Limit turnirima u kasinima u Las Vegasu. Igrao je i privatne keš partije širom zemlje. Kada se povukao iz poker sveta sa 29 godina, tvrdi da je zaradio skoro 10 miliona dolara. Tada je počeo da smišlja svoju sledeću veliku pobedu. „Nije više bilo gde da se ide u pokeru. Bio sam na najvišem nivou i želeo sam da osvojim novu planinu“, kaže on.
Na iznenađenje njegovih poker prijatelja, fokusirao se na hranu na koju se oslanjao tokom maratonskih sesija za stolom.
„Efikasnost je ovde glavna strast“, kaže Tejt, sada 38-godišnjak. „Kod pokera jurite sa igre na igru, sedite za stolom više od 12 sati dnevno. Veoma je važno dobro jesti“.
Zato je 2016. istražio tržište, tražeći gotovu verziju svojih domaćih ovseno-proteinskih šejkova. Kada nije našao nijedan, uložio je 500.000 dolara iz svojih dobitaka kako bi postavio proizvodni pogon u Tempi u Arizoni. I tako je nastao Oats Overnight.
„Bio sam prilično šokiran da to ne postoji, jer sam toliko uživao u tome. Pomislio sam da to treba da podelim sa svetom. Pomislio sam da bi trebalo da postoji“, kaže Tejt. On je danas generalni direktor i vlasnik malo manje od 50% kompanije koja posluje u Finiksu.
Svoj početni ulog iskoristio je za iznajmljivanje opreme, proizvodnju prve serije i plate timu koji su — bukvalno — činili porodica i prijatelji. Dva poker prijatelja rukovodila su internom proizvodnjom, a njegova majka, Dajan Tejt, bila je zadužena za dostavu.
„Ako bismo napravili 500 pakovanja dnevno“, priseća se ona, „bili smo presrećni“. Tejt je zatim lično vozio porudžbine do pošte, u prtljažniku svog automobila. Prve tri godine finansirao je poslovanje isključivo iz poker dobitaka.
Oats Overnight je lansiran 2016. sa tri ukusa: čokolada, jagoda i zelena jabuka. Zobene pahuljice, pomešane sa 20 grama proteina i aromama, namenjene su da se promućkaju s mlekom, ostave preko noći u frižideru i pojedu ujutru.
Ideja je bila da se tradicionalna ovsena kaša učini praktičnom.
„Mislio sam da je potpuno poludeo“, kaže Tomas Keler, dugogodišnji poker drugar i danas direktor e-trgovine u kompaniji. „Nisam znao nikoga ko jede hladnu ovsenu kašu“.
Ali potrošači su je zavoleli. Ove godine Oats Overnight će ostvariti više od 200 miliona dolara prihoda. Forbes procenjuje da kompanija — koja se i dalje bori sa profitabilnošću — vredi oko 350 miliona dolara.
Tejt je kompaniju pokrenuo kao brend direktne prodaje kupcima. U roku od dve godine uveo je mesečni model pretplate.
„Zadržavanje je sve“, kaže on. „Pitanje je: kako naterati kupca da ovo uključi u svoj stil života?“.
Kompanija podstiče kupce da se pretplate tako što im daje besplatnu brendiranu šejker čašu uz prvu porudžbinu i jednokratni popust od 25%. Kutija od 16 paketa košta 60 dolara, ali pretplatnici plaćaju 45.
Danas kompanija ima 300.000 aktivnih pretplatnika, koji čine 90% e-trgovine.
„To je prilično dobar rast, posebno jer se pakovana hrana generalno muči sa volumenom još od pandemije“, kaže Kristofer Inton, viši analitičar u Morningstaru.
Ipak, on brine za cenu i model direktne prodaje. „Izuzetno je teško zaraditi preko tog kanala“, kaže on, navodeći sve veće troškove dostave i privlačenja kupaca.
„Postojaće deo tržišta spreman da plati premiju za praktičnost. Ali cela vreća ovsa košta nekoliko dolara. U ovom okruženju, gde se potrošači muče i smanjuju kupovine, to je potencijalna kočnica za rast“.
Tejt potvrđuje da je marketing najveći trošak — „desetine miliona godišnje“, kaže on. „Jedna od velikih paralela između pokera i ovsa je fokus na poluge koje kontrolišete“, objašnjava Tejt.
Za Oats Overnight, to znači optimizaciju proizvoda kako bi se povećalo zadržavanje kupaca.
„Kada bismo menjali formule, možda dodali malo više šećera ili soli, videli bismo da zadržavanje kupaca raste 8-10%“.
Zato se fokusirao na razvoj proizvoda, šireći ponudu sa tri osnovna ukusa na 30 u roku od pet godina. Plus još 30 dodatnih ukusa dostupnih samo pretplatnicima. Od mešanja formula u svojoj kuhinji prešao je na angažovanje tima za istraživanje i razvoj od 13 ljudi, zadržavajući internu proizvodnju i distribuciju — koju njegova majka i dalje vodi.
Tejt koristi svoju bazu pretplatnika kao fokus grupu.
„Većina industrije sedi oko stola, otpije gutljaj i donese odluku, i to stvara pristrasnost jednog uzorka“, kaže on. „Svaki naš proizvod razvija se zajedno sa kupcima“.
Od 2020. kompanija šalje uzorke novih ukusa pretplatnicima u zamenu za povratne informacije. Uglavnom putem privatne Fejsbuk grupe sa 100.000 članova.
„Dobijamo mnogo jedinstvenih podataka iz tog procesa“, kaže Tejt. Kada ukus dobije odobrenje i postane dostupan za kupovinu, tim meri njegovu moć zadržavanja u odnosu na ostale. Najslabije ukuse neprestano prilagođavaju da bi videli da li se brojke popravljaju.
Tejt uspeh stope zadržavanja od preko 60% — udeo kupaca koji naruče više od jedanput — pripisuje upravo tome. „Bliži smo potrošaču nego bilo koji CPG brend ikada“.
Da bi njegov tim od 500 zaposlenih verovao u misiju, Tejt koristi još jednu strategiju iz pokera — svi imaju udeo. Svi zaposleni, od šefova pogona do radnika na traci, učestvuju u kreiranju sadržaja.
Društvene mreže brenda pune su snimaka laboratorijskih stručnjaka koji testiraju ukuse i radnika u magacinu koji pakuju porudžbine.
Do 2021. kompanija je dostigla prihod od 23 miliona dolara, a Tejt je počeo da razmišlja o širenju u prodavnice prehrambene robe.
„Na kraju, želimo Oats Overnight u što više domaćinstava i za to morate da idete u maloprodaju“, kaže on. Ali znao je da edukovati potrošače bez objašnjenja kroz grafike i infomercijale neće biti lako.
„Imali smo mnogo briga oko postavljanja proizvoda na police“, kaže. „Znali smo da kupci verovatno neće razumeti da je to proizvod koji se koristi bez kašike, i da će pokušati da ga naprave u činiji“.
Zato se trgovcima obratio s novom idejom: jednokratna čaša napunjena smešom, sa oznakom na kojoj nivo treba naliti vodu ili mleko. Vegmans je bio prvi veliki lanac koji je distribuirao proizvod na nacionalnom nivou, zatim Hol Fuds 2021, a Volmart 2022.
Do 2023. prodaja je dostigla 100 miliona dolara, pri čemu je maloprodaja činila 30% prihoda. Od tada, Oats Overnight se proširio na Target, Kostko, Sems Klab i još 15 manjih lanaca.
Rajan Dekori, menadžer kategorije prehrambenih proizvoda u Vegmansu, kaže da lanac beleži „veliki uspeh“ sa Oats Overnight šejkovima i da su nedavno proširili ponudu na još tri nova ukusa.
Kako bi finansirao taj rast, Tejt je prikupio gotovo 65 miliona dolara, uključujući 35 miliona po proceni vrednosti od 230 miliona dolara, u julu 2024. Taj investicioni krug vodio je Enlightened Hospitality Investments, firma koju je suosnovao osnivač Shake Shack-a, Deni Mejer, a koja je podržala i brendove kao što su Culture Pop, Joe Coffee Company i Chip City Cookies.
Pridružili su se i drugi VC i PE fondovi, uključujući Impatient Ventures. On je učestvovao u rundi finansiranja vrednoj dva miliona dolara još 2021.
„Od početka je bilo jasno da je Brajan potpuno posvećen izgradnji Oats Overnight-a“, kaže Džek Drajfus, osnivač Impatient Ventures. „Sećam se da je tokom jednog od naših ranih razgovora usput pomenuo da, ako ne bude mogao da prikupi novac koji mu je potreban u toj prvoj rundi, bio je spreman da proda kuću kako bi održao posao“.
Drajfus, i sam poker igrač, povezao se sa Tejtom zahvaljujući zajedničkoj strasti. „Bilo je trenutaka kada su bili skoro bez novca. Kada se maloprodajni ugovori nisu sklapali onoliko brzo koliko smo se nadali. Ali on je samo nastavljao da gura, da se prilagođava i pronalazi način da ide napred“, kaže.
Tejt je iskoristio 10 miliona dolara iz najnovijeg investicionog kruga da izgradi novi pogon od 29.000 kvadrata u Vest Čester Taunšipu, u Ohaju. Otvoren je u septembru i očekuje se da će povećati proizvodni kapacitet kompanije četiri puta, skratiti vreme dostave u proseku za dva dana i smanjiti troškove slanja za više od tri dolara po kutiji.
Kaže da je Oats Overnight konačno ove godine postao profitabilan i da ne planira da prikuplja dodatne investicije u skorije vreme. Preostala sredstva biće iskorišćena za dalja poboljšanja pogona, opreme i proizvodnju zaliha.
Tejt nije izgubio svoj kockarski instinkt za rizik u cilju rasta.
Platio je 2022. grupi Gen Z influensera da podstaknu Tiktok korisnike da „prevarе“ Oats Overnight koristeći garanciju povraćaja novca. „Ako je nešto samo 20% verovatno da uspe, ali je dobitak desetostruk, treba uvek da preuzmeš taj rizik“, kaže on.
U tom trenutku, stopa refundacija bila je samo 1%, a Tejt je izračunao da, čak i ako se taj procenat udvostruči ili utrostruči, kampanja bi mogla dovoljno da smanji troškove pridobijanja kupaca da bude profitabilna.
U početku je delovalo da uspeva. U roku od nekoliko dana od pokretanja kampanje „prevarite nas“, trošak pridobijanja kupaca pao je za 40%. Onda su refundacije nastavile da pristižu.
„Na kraju smo bili potpuno uništeni“, kaže Tejt, sležući ramenima kao posle loše ruke za poker stolom. Refundacije su skočile za 500%. Kompanija je pretrpela šestocifren gubitak u vreme kada još nije bila profitabilna, i morala je da povuče oglase.
„Bilo je smešno, jer smo na kraju shvatili: ‘Pa dobro, izgleda da su nas stvarno prevarili’“.
Ipak, Tejt ne odustaje. „I dalje verujem da je to pobeda“, kaže on. „I dalje tražim takve prilike“.
Glas javnosti / FO1S