Glas Javnosti

Ovo je jedini luksuz bez kog milijarderi ne mogu da žive

Život
Autor: Glas javnosti

Ekskluzivna Forbes anketa otkriva najvažniju stvar bez koje superbogataši ne mogu.

Milijarderi su poznati po tome što uživaju u gotovo svakom luksuzu koji se može zamisliti. Pikasovim delima. Dijamantima. Privatnim koncertima najpoznatijih muzičkih zvezda. Superjahtama sa bioskopima, spa centrima i podmornicama. Putovanjima u svemir.

Budući da gotovo ništa nije nedostižno za one sa bogatstvom izraženim sa najmanje tri zareza, milijarderi su često navikli da imaju najbolje od svega što požele. Ali Forbes je želeo da sazna koji luksuz smatraju apsolutno neophodnim. Tokom zime anketirali smo veliki broj milijardera iz celog sveta o jednom luksuzu bez kog ne mogu da žive, a odgovorilo je njih 40.

Daleko najčešći odgovor bio je – privatni avion, koji je izabralo 12 ispitanika. Zatim su troje naveli mobilni telefon. Po dva glasa dobili su luksuzni automobili, vikendice i – klima uređaji. Dvojica su navela svoje supruge: „Liz već 57 godina!“, napisao je Čarls Kouk (procena bogatstva: 67,5 milijardi dolara), predsednik kompanije Koch, Inc. Stiven Smit (šest milijardi dolara), osnivač kanadske firme First National Financial, rekao je – heliskiing. Jedan anonimni ispitanik jednostavno je napisao: „Privatnost“.

Brže i lakše

Iako je uzorak od 12 mali, stotine drugih milijardera poseduju privatne avione. Zašto im onda pridaju toliku važnost? Uglavnom zbog uštede vremena. Putovanje do komercijalnog aerodroma, prolazak kroz bezbednosne provere, ukrcavanje i čekanje na poletanje obično traju satima, čak i bez kašnjenja. Privatni avion može biti spreman za poletanje za svega nekoliko minuta. Putnici samo dođu i lete, a uz to imaju mnogo više mogućnosti za mesto poletanja i sletanja. Na primer, Teksas ima 389 javno dostupnih aerodroma, od kojih je samo 25 – šest odsto – komercijalnih.

„Imamo veliki broj lokacija i bilo bi nemoguće stići do svih bez privatnog aviona“, kaže milijarder Dejvid Hofman, investitor u luksuzni transport i nekretnine. Hofman živi u Nejslsu na Floridi. Ima firme širom SAD – u San Dijegu, Mineapolisu, Sijetlu i Sent Luisu.

Samir Mane, preduzetnik u oblasti maloprodaje i nekretnina, se slaže: „Kupio sam avion jer nemamo dobre letove za mnoge zemlje u kojima poslujemo“. Mane, prvi milijarder iz Albanije, živi u Tirani. Do njegovih radnji u Sarajevu treba 20 minuta privatnim avionom, ali bi komercijalnim letom trebalo ceo dan. „Da živim u Londonu, Frankfurtu ili Beču, ne bi mi bio potreban avion, jer te gradove odlikuju odlične avionske veze“.

Nije luksuz nego alat

„Mnoge od ovih firmi bi teško funkcionisale da njihovi rukovodioci ne mogu da prisustvuju sastancima širom zemlje u jednom danu“, objašnjava Hju Četam, potpredsednik prodaje brokerske kuće CFS Džets. Ili, kako je to investitor u nekretnine Lari Konor naveo u anketi: „To nije luksuz, već poslovni alat“.

Četiri milijardera su na dodatno pitanje odgovorila da im je privatni avion najskuplja stvar koju su ikada kupili. Avioni obično gube 5–10% vrednosti godišnje, kaže Četam. Cene na tržištu polovnih aviona su tokom pandemije duplirane i od tada ostaju visoke. Danas polovni avion može da košta svega milion dolara za manji model, dok vrhunski, kao što je Bombardier Global 7500, može dostići i do 75 miliona. Novi biznis avioni mogu da koštaju i do 80 miliona dolara, dok neki milijarderi kupuju i avione komercijalne veličine, koji su još skuplji.

Koji poznati milijarderi imaju velike avione

Standardni Global 7500 je avion za duge letove koji može da leti bez zaustavljanja širom sveta i ima kabinu podeljenu u četiri zone – prostor za rad, obedovanje, spavanje i odmor. Braća milijarderi Lorenco i Frenk Fertita kupili su po jedan 2020. godine. Danas svaki vredi oko 55 miliona dolara, procenjuje Četam.

Među onima koji su kupili komercijalne avione nalaze se Rusi Roman Abramovič i Ališer Usmanov. Njihovi avioni su prizemljeni i pod sankcijama američke vlade nakon invazije na Ukrajinu. Abramovič je 2018. kupio Boing 787-8 Drimlajner (isti tip koji se srušio u Indiji prošle nedelje). Forbes Rusija je procenio da ga je koštao najmanje 350 miliona dolara, uključujući prepravke za 50 putnika. Usmanov je 2012. kupio Erbas A340-300 za 350–500 miliona dolara, prema podacima američkog Ministarstva finansija. (Taj avion je sada u vlasništvu nezavisnog poverenika jednog diskrecionog fonda koji je Usmanov davno osnovao zbog planiranja nasledstva.) Oba aviona su među najvećim privatnim letelicama u Rusiji.

Međutim, dok neki milijarderi troše ogromne sume na luksuzne letelice, mnogi se odlučuju za jednostavnije opcije.

„Postoji određena stigma u vezi sa posedovanjem privatnog aviona, a ljudi ne shvataju da to često nije tako luksuzno kako zamišljaju“, kaže Četam. „Uglavnom su to mali avioni u kojima ljudi sede zbijeni dva do dva i po sata – i to zato što im štedi vreme i firmi novac“.

Praćenje letova

Postoji i sve veća zabrinutost zbog praćenja letova. Popularne aplikacije poput FlightAware omogućavaju svakome da vidi gde i kada avion leti. Mnogi milijarderi to doživljavaju kao narušavanje privatnosti. Zato mnogi maskiraju vlasništvo preko niza firmi sa ograničenom odgovornošću (LLC).

Ako ne žele da poseduju ceo avion – ili da plaćaju hangare, održavanje i osoblje – milijarderi često biraju frakcijsko vlasništvo, odnosno kupuju udeo u avionu i imaju pristup njemu određen broj sati godišnje. Hofman kaže da on i njegova kompanija koriste i celokupno i delimično vlasništvo. „Naša potreba za letenjem je tolika“. Postoje i pretplatnički modeli, gde korisnici plaćaju mesečnu ili godišnju pretplatu za pristup floti aviona.

Ove alternative mogu biti vrlo efikasne. Mane je pre dve nedelje odlučio da se vrati na jednu od njih. Kupio je polovnog Citacija XLS+ 2021. godine za 10,8 miliona dolara. To mu je bila najskuplja kupovina u životu.

„Prodao sam ga prošle nedelje za 11,8 miliona“, rekao je u četvrtak. Ali i dalje ne može bez privatnog letenja: „Sada koristim Vista i NetJets“.

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR