Rezultati manjeg kliničkog ispitivanja, objavljeni prošle godine u časopisu BMJ Nutrition, Prevention & Health, i dalje se citiraju u brojnim onlajn člancima koji ističu navodne zdravstvene prednosti jabukovog sirćeta. Međutim, studija je ubrzo izazvala kritike spoljnih istraživača, što je nagnalo izdavača časopisa da pokrene istragu o rezultatima. Istraživači su otkrili statističke greške i nisu uspeli da ponove rezultate, pa je studija povučena, navodi se u saopštenju BMJ Group.
BMJ Group je britanski izdavač naučnih časopisa iz oblasti biomedicine, zdravlja i srodnih delatnosti. Osnovan je 1840. godine i u vlasništvu je Britanskog medicinskog udruženja (British Medical Association).
Autori istraživanja sprovedenog u Libanu u svojoj objavi su naveli da su greške učinjene nenamerno i da se slažu s odlukom o povlačenju studije.
Rozmari Stenton, australijska nutricionistkinja i javnozdravstvena stručnjakinja, koja je kritikovala studiju odmah po objavljivanju, rekla je AFP-u da je zadovoljna što je ona konačno povučena.
„Trebalo bi da imamo zdravu dozu skepticizma prema svemu što zvuči predobro da bi bilo istinito“, naglasila je.
Serija na Netfliksu i upozorenja o uticaju influensera
Nakon što je Netfliks u januaru emitovao seriju pod nazivom "Jabukovo sirće" o australijskim influenserima koji se bave zdravljem, ova uobičajena namirnica postala je simbol neproverenih zdravstvenih tvrdnji koje se promovišu na društvenim mrežama.
Stenton je dodala da brojne navodne koristi od konzumiranja jabukovog sirćeta nisu potkrepljene dokazima.
Posebno je istakla da tvrdnje po kojima je jabukovo sirće dobar izvor hranljivih materija poput kalijuma, kalcijuma i magnezijuma – jednostavno nisu tačne.
„S obzirom na to da jabukovo sirće oštećuje zubnu gleđ, preporučujem da, ako ga koristite, uvek nakon toga temeljno isperete usta vodom“, savetovala je Stenton.
Takođe je izrazila žaljenje što sve više ljudi, naročito korisnika društvenih mreža, savete o ishrani ne dobija od kvalifikovanih stručnjaka, već od nekvalifikovanih influensera koji često profitiraju od promocije, samopromocije ili prodaje proizvoda.
Agroinfo.rs/N01S