Ser Džošua Rejnolds je na svojoj slici Smrt kardinala Bofora naslikao demona koji vreba u senci, zasnovanoj na Šekspirovoj sceni smrti.
Ali "đavo" je na kraju nestao ispod slojeva boje i laka.
Umetničko delo iz 1789. je sada ponovo izloženo u Petvort Hausu u Zapadnom Saseksu, sa demonom u punom pogledu.
Očnjasto stvorenje se može videti na uzglavlju kreveta, u senci, dok kardinal Bofort leži na samrti, sa kraljem Henrijem VI i dva lorda pored njegove postelje.
Zasnovan je na sceni iz Šekspirovog Henrija VI, drugi deo, i prikazuje kardinala željnog moći i zavere u poslednjem muku smrti.
U predstavi, kralj Henri oplakuje smrt kardinala - njegovog velikog strica, govoreći: O! pobedi užurbanog, umešanog đavola koji opseda dušu ovog jadnika.
Uključivanje tog "đavola" u sliku izazvalo je kontroverze u vreme kada je nastala jer su neki mislili da ser Džošua - koji se smatra jednim od najvećih slikara svog doba - nije trebalo eksplicitno da prikaže imaginarno stvorenje.
Jedan kritičar ga je opisao kao "suviše smešan i detinjast da bi izbegao osudu", dok je drugi rekao da "ne vredi proceni slikara".
Foto: twitter/printscreen
Džon Ču, viši nacionalni kustos za slike i skulpturu Nacionalnog fonda, objasnio je: „Nije se uklapalo u neka od umetničkih pravila tog vremena da se pesnička figura govora tako bukvalno predstavlja u ovoj monstruoznoj figuri.
„Kada je prvi put prikazan u Šekspirovoj galeriji 1789. izazvao je više kontroverzi nego bilo koji drugi rad na izložbi.
Kritičari su tvrdili da „iako se u literaturi smatralo prihvatljivim da se ideja o demonu uvede kao nešto u umu osobe, vizuelno uključivanje u sliku dalo joj je previše fizički oblik“, rekao je Ču.
Nekoliko prijatelja i komentatora pokušalo je da ubedi ser Džošuu da je ne uključi - ili, po završetku slike, da je naslika.
Nered pogrešne interpretacije
Tokom godina, sporna figura je izbledela u senci, pošto su restauratori prefarbali umetničko delo i dali ga brojnim slojevima laka.
Činilo se da su rani konzervatori „pogrešno razumeli” cifru, dodao je Ču, i za decenijama se „izgleda da se ta oblast pretvorila u mala ostrva boje i postala manje jasna”.
„Degradacija uzastopnih slojeva laka tokom godina učinila je to još manje vidljivim“, dodao je on.
Beka Helen, viši nacionalni konzervator za slike Nacionalnog fonda, rekla je da je oblast oko đavola "posebno teško" obnoviti.
„Sa slojevima koje su dodali rani restauratori, postao je haos pogrešne interpretacije i više slojeva boja.
Nacionalni fond je obeležio ponovno pojavljivanje demona na slici blagovremenom najavom za Noć veštica.