Dok jedni novu proceduru prilaganja tužbe na rad nastavnika i ocenjivanje tumače kao stvaranje dodatnog pritiska na prosvetne radnike, drugi smatraju da će ona dovesti do smanjenja pritužbi koje su anonimne i neosnovane.
Starom Pravilniku o ocenjivanju je odzvonilo, ali se zvono za početak polemike o novom već oglasilo.
„Dakle, ovaj Pravilnik je jedan, da kažemo, korak u lošem pravcu. Ovo je već niz koraka koji postoji. Mi negde pokušavamo još od nastavnice u Trsteniku da ukažemo da moraju stvari da se rešavaju, međutim, Ministarstvo ide iz greške u grešku“, kaže Nikola Ćurčin iz Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika.
„Ovo je donekle rezultat socijalnog dijaloga. Nisu svi predlozi Unije sindikata prosvetnih radnika uzeti u razmatranje niti ubačeni u ovaj Pravilnik, ali je to kvalitativni pomak na bolje, jer socijalnog dijaloga konačno ima“, kaže Vladimir Zlatanović iz Unije sindikata prosvetnih radnika.
Dijalog se, međutim, ovih dana najviše vodi povodom 5. člana. Njime se uređuje procedura postupanja u slučaju da više od polovine roditelja ima pritužbu na način vođenja nastave ili ocenjivanje jednog nastavnika.
Ona nalaže da se roditelji, preko predstavnika u Savetu, a prethodno zavedenim dopisom, najpre obraćaju razrednom starešini. Razredni o dopisu, potom, obaveštava stručno veće i direktora.
U proceduru se, smatraju iz Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika, nepotrebno, uključuje previše osoba. Tim pre što se Pravilnikom mogućnost individualne prijave i dalje ne ukida. Ovo je, smatraju, dodatni pritisak na nastavnika.
„Vas ovde ovaj pravilnik podstiče da pravite grupe za podršku, da ne kažem, znate šta se dešava, ako sa druge strane nema grupe za podršku nego je jedna osoba, a ovde je gomila ljudi, onda je to linč“, kaže Zlatanović.
Isuviše je jaka reč linč i nema direktne prozivke i fizičkog bilo kakve komunikacije i kontakta nego se upućuje protest na osnovu činjenica, dokumentovano, razrednom starešini. Tako da, ja ne mogu da gledam u budućnost. Mislim da definitivno sada imamo pravila ponašanja u određenoj situaciji – i mi kao prosvetni radnici, a boga mi i roditelji.
Prvi put se, iz Unije prosvetnih radnika ističu, sa ovim pravilnikom uvodi procedura u postupanje i javnost u proces. To bi, u konačnici, trebalo da dovede do smanjenog broja anonimnih i neargumentovanih prijava.
Na slično ukazuju i iz Ministarstva:
„Cilj ove odredbe u Pravilniku nije da se bilo ko ponizi, već potpuno suprotno. Cilj je da se unapredi kvalitet rada i kompetencije zaposlenih, da se uspostave jasni i dvosmerni kanali komunikacije po ovim pitanjima između škola i roditelja. Takođe, postupanje u ovakvim slučajevima je propisano i radi ujednačenog postupanja škola, a propisane procedure olakšaće rad zaposlenima“.
Pravilnik o ocenjivanju dobio je za sada oprečne ocene. Iz Unije kažu, pratiće njegovu primenu u praksi i biće spremni da, ako i Ministarstvo za to pokaže dobru volju, u njega po potrebi unesu izmene.
Glas javnosti/N01S