Najčešće korišćena definicija za glamping je da je to urbano kampovanje koje podrazumeva boravak u prirodi, ali u potpunom komforu.
Posebno je popularan kod turista u 21. veku koji, uz bekstvo u prirodu i doživljaj kampovanja, traže i sadržaje kao što je na primer bežični internet.
Sam izraz „glamping“ nastao je od engleskih reči „glamorous“ (glamurozno) i „camping“ (kampovanje). Prvi put se ova reč pojavila u Velikoj Britaniji 2005. godine, a u Oksfordov rečnik engleskog je ušla 2016.
Turisti koji se odluče za ovaj vid urbanog kampovanja obično su smešteni u specijalnim šatorima, kućicama ili kampovima, koji su opremljeni strujom, krevetima, kupatilima sa tuševima, aparatima za kafu i mnogim drugim stvarima.
Ono što je takođe važno je da je glamping potpuno ekološki tip smeštaja, jer se vlasnici takvih smeštaja trude da ne odskaču od okoline.
Istorijat glampingaIako je postao popularan u moderna vremena, glamping ima znatno dužu istoriju.
Prvi koreni ovakve vrste kampovanja mogu se pronaći još u 16. veku, kada su vladari država išli u diplomatske misije, a na mestima gde su odsedali, podizani su luksuzni šatori sa svim privilegijama na koje su navikli.
Naime, dvadesetih godina 20. veka, afrički safari je postao rasprostranjena aktivnost među bogatim Britancima i Amerikancima. Uprkos želji za avanturom, nisu hteli da se odreknu luksuza i komfora, tako da su tokom boravka u Africi imali generatore, kupatila, šampanjac i slično.
Od 2020. godina, zbog izbijanja pandemije koronavirusa, glamping se vratio „na velika vrata“ u turističku ponudu, jer podrazumeva odlazak u prirodu, daleko od gužvi.
Tržište glampinga u SAD broji milijarde dolara i konstantno raste. Francuska prednjači u Evropi, sa 8.000 glamping destinacija, među kojima ima i smeštaja sa pet zvezdica.
O popularnosti urbanog kampovanja govori i to da u SAD, pored sajtova Airbnb i Booking, niču i platforme posvećene isključivo glampingu.
Urbano kampovanje postaje sve popularnije i u Srbiji, pa tako raste broj destinacija.
Specijalizovani sajt Booking izdvojio je neke od najatraktivnijih lokacija za glamping u našoj zemlji.
Glamping Jezero nalazi se u Čačku, u „srcu“ Ovčarsko-kablarske klisure. Gostima nudi smeštaj sa balkonom, televizorom, baštom i barom.
Na Zlatiboru se nalazi El Paso City, koji turistima nudi smeštaj u drvenim kolibama u kojima može da bude od jedna do šest osoba, a usluge su hotelskog tipa – ima restoran, recepciju 0-24, WiFi…
U Negotinu je smešten kamp za avanturiste „urbane gerile“. Nudi smeštaj sa dve zvezdice, sa baštom, teniskim terenom i terasom.
Poseduje zajedničku kuhinju, a neke sobe su opremljene kuhinjama sa rernom, mikrotalasnom i frižiderom.
Kao jedna od glamping destinacija u Srbiji izdvaja se i Lala Vineyard.
Nalazi se nedaleko od Sremskih Karlovaca, gosti su smešteni u luksuznim šatorima, a u ponudi su i bazen, bar, voćnjak i vinograd.
Od dodatnih aktivnosti, tu su piknik, šetnje, vožnje bicikla, kajaking i mnoge druge.
Tu je i Drina River Glamping, koji se nalazi na 120 kilometara od Beograda i Novog Sada.
Kamp je smešten na površini od jednog hektara u šumi, na obali reke Drine.
U ponudi su dve vrste kućica – Blackie Cabin i Greeny Cabin. U Blackie Cabin može da se smesti do četiri osobe, ima opremljenu kuhinju, kupatilo, klimu, WiFi i đakuzi.
Greeny Cabin je namenjen za dve osobe, a poseduje sve iste mogućnosti kao Blackie.
Od lokacija za glamping u regionu, u ponudi je Rafting Centar Drina-Tara, gde svi oni koji dolaze na rafting imaju opciju i da kampuju na urban način.
„Za razliku od klasičnog kampovanja i podizanja šatora, glamping vam nudi direktan pristup prirodi, ali u uslovima ‘kao kod kuće’. Doslovno ste u šumi, pored reke, na plaži ili na planini, a osećate se kao u hotelu sa pet zvezdica“, navodi se na njihovom sajtu.
Jasno je da je glamping postao sve privlačnija opcija za putnike željne spoja prirode i udobnosti.
Luksuzni kampovi su postali popularni zbog svoje jedinstvene ponude i bliskog kontakta sa prirodom, privlačeći različite grupe putnika i avanturista.
Očekuje se da će se trend rasta glampinga nastaviti, dok se industrija sve više trudi da se prilagodi potrebama modernih avanturista i ljubitelja luksuza u prirodi.
Glas javnosti/ N01S