Savetuje potrošačima nezadovoljnim odgovorom trgovca na reklamaciju, da koriste vansudsko rešavanje sporova. Od 5. januara počeo je upis u registar "Ne zovi". Kazna za one koji ipak pozovu broj telefona upisan u registar je 50.000 dinara.
Prošle godine bilo je više od 19.000 prigovora na kupljenu robu i usluge u Srbiji, najviše 3.000 na obuću, više od 1.600 na belu tehniku, vodosnabdevanje, skoro 1.000. Slede prigovori na kućne aparate, nameštaj, objedinjene komunalne usluge i na odeću.
Građani su se još žalili i na neispravne mobilne telefone, isporuku struje, usluge prenosa televizijskog signala, mobilnu telefoniju, neispravne televizore i računare i IT opremu.
Mladen Alfirović kaže da se za poslednjih deset godina ništa nije promenilo i da građani i dalje najviše reklamiraju odeću i obuću, zatim tehničku robu i komunalne usluge.
Kada i kako vratiti haljinu ako vam se ne sviđa
Da li bismo i mi kao i građani Nemačke mogli, na primer, da odemo u radnju i vratimo haljinu uz račun iako smo je nosili, ili patike nakon što su pukle, a nije prošlo ni mesec dana od kupovine?
Alfirović ističe da ne može baš tako da se tumači zakon. To bi moglo da se uradi u slučaju da je ta haljina kupljena online, da se u roku od 14 dana predomislite i da je vratite.
"Ako je kupljena na licu mesta, to je pitanje konkurencije. Tu praksu da možete nešto da nosite čak i 30 dana ili neki duži rok, su nam doneli neki veliki trgovački lanci i korporacije koje donose potpuno drugačiju poslovnu kulturu i etiku u odnosu na neke domaće trgovine. Tako da oni nude često veći obim prava u odnosu na zakon. Pa i da vi, ako vam se nešto ne dopada, slobodno to vratite", objašnjava pravni stručnjak.
Međutim, ako puknu patike ili haljina, a da nije prošlo ni sedam dana od kupovine, onda je to klasična situacija, ta roba je nesaobrazna, nema svojstva za redovnu upotrebu.
U tom slučaju, ističe, potrošač ulaže reklamaciju u skladu sa zakonom i u zavisnosti od toga da li je to u prvih šest meseci ili neki duži rok ima i određena prava. Prvo da to zameni za novo ili da traži povraćaj novca koji mu najviše odgovara kao potrošaču.
Ukazuje da je Zakon o zaštiti potrošača u poređenju za zakonima iz neke države članice Evropske unije, praktično identičan, ali da se u praksi sve to prilično menja.
"Imamo situaciju da je nekima dozvoljeno da na dnevnom nivou po nekoliko puta krše zakon, a da ne snose sankcije za te svoje postupke i onda, nažalost, potrošači u nekim situacijama izuzetno teško mogu ostvariti svoje prava", upozorava Alfirović.
Smatra da tržišna inspekcija mora ozbiljnije da se uključuje u tržišni nadzor i da nesavesne trgovce sankcioniše, a posebno da na licu mesta koristi prekršajni nalog, moćno pravno sredstvo novog zakona.
Prvi korak je da potrošač uloži reklamaciju. Međutim ukoliko potrošač smatra da je oštećen i ako nije zadovoljan odgovorom trgovca na reklamaciju, može da koristi vansudsko rešavanje sporova.
"Podnosite prijavu Ministarstvu, opišete šta je suština vašeg problema i Ministarstvo vam dodeljuje tzv. telo za vansudsko rešavanje sporova. To je jedan ekspert, pravni stručnjak, čija je uloga da pomogne jednoj i drugoj strani da nađu zajednički interes i da se izbegne onaj poslednji korak koji sve košta. To je sud, naravno", savetuje pravni stručnjak.
Glas javnosti/B06S