Brza pruga Novi Sad - Subotica danas se pušta u rad, a sa železničke stanice Beograd centar ka Subotici prvom vožnjom vozom "Soko" krenuo je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a sa njim i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević, zamenik ministra za saobraćaj i građevinarstvo Mađarske Nandor Čepregi, ambasador Kine u Srbiji Li Ming i više srpskih funkcionera.
Izgradnja te deonice počela je u novembru 2021. godine, a pruga duga oko 108,1 kilometar omogućiće kretanje vozova brzinom do 200 kilometara na čas.
Na trasi brze pruge Novi Sad – Subotica izgrađena su između ostalog, četiri mosta i dva vijadukta (ukupne dužine 2,3 km), 27 nadvožnjaka (dužine 3,9 km) i 15 podvožnjaka (dužine 32,3 km). Prvi put u Srbiji izgrađena su i tri ekodukta, svaki dužine od po 46 metara, koji će omogućavati životinjama bezbedan prelazak preko pruge, na deonicama Lovćenac - Bačka Topola, Bačka Topola - Žednik i Subotica – državna granica.
Izgrađeno je i ukupno 33 propusta dugih ukupno oko 800 metara, kao i 14 pothodnika. Na novoj pruzi ugrađene su i 302 skretnice, dok je za izgradnju brze pruge bilo potrebno uraditi oko osam i po miliona kubika zemljanih radova i utrošiti 762 hiljade kubika tucanika.
Izgradnja pruge za velike brzine do 200 km/h između Beograda i Budimpešte jedan je od najvećih i najznačajnijih investicionih i infrastrukturnih projekata u ovom delu Evrope.
Duž čitave brze pruge Beograd-Novi Sad-Subotica, izgrađeno je ili rekonstruisano 16 stanica, tri stajališta i šest stanica u kojima postoje železnički objekti. Izgrađeno je i ukupno više od 120 novih objekata (mostovi, galerije, podvožnjaci, nadvožnjaci, pothodnici i propusti).
Radovi na deonici brze pruge Novi Sad - Subotica obuhvatili su polaganje oko 273 kilometara novih koloseka, uključujući dvokolosečnu prugu i stanične koloseke. U novom železničkom čvoru Vrbas pruga iz Sombora se priključuje na glavni magistralni pravac. Na novoizgrađenoj deonici između Novog Sada i Subotice postoje četiri stanice: Vrbas Nova, Lovćenac-Mali Iđoš, Bačka Topola i Subotica.
Osim železničkih objekata na ovoj deonici, između Novog Sada i Subotice biće još šest železničkih stanica koje nisu namenjene za putnički saobraćaj ili nemaju stanične zgrade. Stanica Rumenka nije namenjena za putničke vozove, dok stanice Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Žednik i Naumovićevo nemaju stanične zgrade, ali imaju objekte u kojima će biti zaposleni i železnička oprema.
Procenjeno vreme putovanja voza „Soko između Novog Sada i Subotice iznosi oko 41 minut, a između Beograda i Subotice oko 79 minuta, dok će Inter Regio vozovi između Novog Sada i Subotice saobraćati oko 54 minuta, a između Beograda i Subotice oko 99 minuta.
Maksimalnom brzinom od 200 km/sat voz će na delu pruge između Novog Sada i Subotice saobraćati između Rumenke i Naumovićeva, u dužini od oko 86 kilometara, dok će brzina kroz Suboticu biti nešto smanjena, a po izlasku iz ovog grada do državne granice ponovo biti povećana do maksimuma.
Tokom testiranja koja je obavila nemačka kompanija "Deutsche Bahn Systemtechnik" između Novog Sada i Subotice početkom oktobra 2024. godine, postignuta je maksimalna brzina od 200 kilometara na sat.
Do kraja novembra 2024. godine fizički radovi neophodni za puštanje u saobraćaj deonice Novi Sad - Subotica u osnovi su bili završeni.
Sva merenja i tehnički parametri pokazali su tada da brza pruga od Novog Sada do Subotice ispunjava sve evropske tehničke železničke standarde, a posebno zahteve za brzinu od 200 km/sat u eksploataciji.
Istovremeno, dobijen je TSI sertifikat od strane notifikovanog tela za ocenu usklađenosti sa propisima EU, što znači da je brza pruga Novi Sad - Subotica u potpunosti ispunjava zahteve Tehničkih specifikacija interoperabilnosti železnica EU.
Osim toga, dobijen je DeBo standard o usaglašenosti od strane relevantnih srpskih institucija, što znači da brza pruga Novi Sad - Subotica ispunjava nacionalne standarde Republike Srbije.
Takođe, novoizgrađena brza pruga Novi Sad - Subotica dobila je i AsBo izveštaj o oceni bezbednosti sistema.
Izvođač radova bio je kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company, a u realizaciji projekta bilo je angažovano više od dvesta podizvođača i dobavljača, najvećim delom iz Srbije, ali veliki broj njih i iz zemalja EU.
Među dobavljačima i podizvođačima bile su angažovane firme iz Austrije, Češke, Nemačke, Italije, Švajcarske, Francuske, Slovenije, Poljske i Hrvatske, kao i srpska predstavništva firmi iz Francuske, Turske, Nemačke, Grčke i Španije.
Na projektu izgradnje brze pruge Novi Sad - Subotica bilo je angažovano oko 100 inženjera sa licencama Inženjerske komore Srbije, u svojstvu odgovornog izvođača i nadzornog organa.
Izgradnja pruge za velike brzine kroz Srbiju obuhvatila je radove na tri deonice: Beograd - Stara Pazova, Stara Pazova - Novi Sad i Novi Sad -Subotica - državna granica (Kelebija).
Čitava pruga Beograd - Subotica - državna granica (Kelebija) duga je 183 kilometra.
Brza pruga Beograd Centar - Novi Sad puštena je u redovan saobraćaj 20. marta 2022. godine.
Za tri i po godine, odnosno do 14. septembra ove godine, brzom prugom između Beograda i Novog Sada putovalo je blizu 12,5 miliona putnika, od kojih 6,1 milion najsavremenijim vozom „Soko.
Izgradnja pruge za velike brzine Beograd - Budimpešta je prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina i deo je globalnog projekta Jedan pojas – jedan put infrastrukturnog povezivanja Evrope i Azije, koji je inicirala Kina.
Glas javnosti/P02S/E02S