Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture reagovalo je povodom medijskih navoda kojima se dovodi u pitanje opravdanost puštanja u probni rad deonice autoputa Pakovraće – Požega, uključujući i tunelski sistem na tom delu saobraćajnice. U saopštenju se ističe da je javnosti neophodno predstaviti realan tehnički kontekst i činjenice ove faze realizacije projekta.
„Posebno smo ponosni što su uz kinesku kompaniju ključne poslove izveli domaći inženjeri i radnici, koristeći znanje, iskustvo i tehničke kapacitete Srbije. Savremena oprema, u najvećoj meri domaće proizvodnje, pokazuje da zemlja poseduje i kadrovski i tehnološki potencijal za najsloženije infrastrukturne poduhvate“, navodi se u reagovanju.
Ugradnja sistema u tunelima i saobraćajnoj infrastrukturi realizovana je u saradnji sa domaćim razvojnim preduzećima, što je, kako se naglašava, podstaklo i dalji razvoj ITS tehnologija u Srbiji. Ministarstvo navodi da je ovaj projekat primer kako se strateški poduhvati mogu realizovati oslanjanjem na domaće kapacitete, uz poštovanje visokih standarda bezbednosti.
Deonica je u probni rad puštena u skladu sa važećim procedurama, u jeku turističke sezone, kako bi se omogućio bezbedan i rasterećen saobraćaj. Svi zahtevani uslovi provereni su i verifikovani od strane MUP Sektora za vanredne situacije, a rizici od požara i drugih incidenata su otklonjeni.
„U saradnji sa JP ’Putevi Srbije’ sprovedene su sve neophodne mere za organizaciju saobraćaja u kontrolisanim uslovima – od jasne privremene signalizacije do ograničenja brzine i upozorenja, čime je stvoren okvir za siguran prolazak vozila“, stoji u saopštenju. Dodaje se da su uvedena i dodatna dežurstva kao praksa koja je dala zadovoljavajuće rezultate.
Tokom tri meseca probnog rada nije zabeležena nijedna saobraćajna nezgoda koja bi bila posledica tehničke neispravnosti sistema ili loše organizacije saobraćaja. Kontinuirano je vršen monitoring putem SCADA sistema, kao i terenske provere, što je omogućilo pravovremeno uvođenje korektivnih mera radi povećanja bezbednosti.
„Cilj probnog rada upravo je da se u realnim uslovima eksploatacije proveri funkcionalnost sistema, kako bi se pre tehničkog prijema obavila neophodna podešavanja i optimizacije“, ističe se.
Planirano privremeno zatvaranje radi finalnih funkcionalnih testova u prisustvu komisije za tehnički prijem i predstavnika MUP-a ocenjeno je kao uobičajena zakonska procedura. Njen cilj je da potvrdi ispravnost SCADA sistema za upravljanje tunelima u svim režimima rada, uključujući i vanredne situacije.
„Bezbedan prolazak kroz tunele je osnovni princip kojim se rukovode JP ’Putevi Srbije’ i svi učesnici u realizaciji. Potreban je i viši nivo saobraćajne discipline korisnika, uz kontinuiranu edukaciju učesnika u saobraćaju“, navodi se u saopštenju.
Ministarstvo je na kraju pozvalo javnost i medije da ovakve projekte posmatraju kroz prizmu realnosti, struke i odgovornosti, „a ne kroz dnevnopolitičke interpretacije koje ne doprinose ni bezbednosti, ni informisanosti građana“.
Glas javnosti/ P02S