Balkanski prevoznici saopštili su da su posle više godina dopisivanja sa evropskim institucijama, molbi, sastanaka i pregovora – došli do „tačke kada više nema čekanja“. Zbog nemogućnosti normalnog rada, najavili su početak najveće „seobe kapaciteta“ u istoriji drumskog transporta regiona.
Prevoznici iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Crne Gore tvrde da su godinama upozoravali da im evropska pravila otežavaju posao, ali da je njihov glas ignorisan.
„Poslali smo desetine dopisa, imali desetine sastanaka. Sve smo pokušali, a odgovor je uglavnom bio: ‘Sačekaćete dok ne uđete u EU’. Pa lepo – čekaćemo, ali iz Evropske unije“, navodi se u zajedničkom saopštenju.
Zbog toga je odlučeno da se kapaciteti firmi masovno prebacuju u zemlje EU gde nema tih ograničenja.
Od 1. decembra 2025. do 15. aprila 2026. deo balkanskih transportnih kompanija registrovaće svoje firme i vozila u članicama EU:
Sloveniji
Hrvatskoj
Bugarskoj
Češkoj
Poljskoj
Slovačkoj
Luksemburgu
Prevoznici navode da je ovo legalan i logičan potez, jer će im registracija u EU omogućiti da voze bez dodatnih ograničenja.
„Ako nam ne dozvoljavaju da radimo iz Srbije – radićemo iz Slovenije, Hrvatske i Poljske. I opet ćemo voziti istu robu, samo pod njihovim tablicama“, poručuju.
Prema njihovim rečima, trenutna pravila EU tretiraju balkanske firme kao „prevoz drugog reda“. Posebno ističu problem vozačkih boravaka – zbog kojih vozač često ne može da radi ni 15 dana u kontinuitetu.
„Zbog jednog pečata čovek mora da napusti posao na sred rute. To nema nikakve veze sa ekonomijom“, navodi jedan od prevoznika.
Tvrde da su evropski propisi nerealni i da previđaju činjenicu da:
Balkan ima najveći izvor profesionalnih vozača u Evropi,
balkanske firme imaju modernu opremu,
industrija zavisi od njihovih kamiona.
Zbog toga su odlučili da pravila zaobiđu – zakonito.
U obrazloženju odluke stoji:
„Niko nas ne izbacuje – sami odlazimo. Ne zato što to želimo, nego zato što je nemoguće raditi u uslovima koje su nam nametnuli. Ako nas već teraju – idemo tamo gde možemo normalno da radimo.“
Firme će tako nastaviti posao iz EU, ali će posledice osetiti balkanske države:
biće izgubljen značajan deo poreza i doprinosa,
smanjiće se broj domaćih kamiona,
biće ugroženi socijalni i penzioni fondovi,
uvoz i izvoz poskupiće,
transport može biti skuplji do 35%.
Prevoznici upozoravaju da će se robni tokovi preusmeriti:
„Najveći deo robe ka Balkanu ideće preko firmi registrovanih u EU. Više neće postojati prepreke, a domicilni prevoznici biće u problemu.“
Posebno se naglašava primer Slovenije.
„Samo u Sloveniji ćemo povećati prisustvo za oko 75%. To znači da će ogromna količina balkanske robe krenuti preko njihovih firmi, sa njihovim tablicama i njihovim vozačima, ali našim ljudima.“
Odluka će zvanično biti potvrđena na Balkanskom saboru prevoznika u Bijeljini, gde će prisustvovati predstavnici oko 75% ukupnih kapaciteta regiona.
„Dogovor je jednostavan – jedinstveno se selimo tamo gde možemo da radimo. Niko više ne može sam da iznese ovu borbu. Sada radimo zajedno.“
U završnom delu saopštenja stoji:
„Ne preti niko nikome. Mi samo koristimo ono što tržište nudi. Ako domaće države neće da nas zaštite, a EU neće da nam izađe u susret – onda biramo opciju koja postoji. Ovo nije politika, ovo je opstanak. A kad se balkanski prevoz pokrene, pokrene se cela evropska ekonomija.“
Glas javnosti/logistika.ba
38 min