Odavno u Srbiji nije nova vest da su cene u prodavnicama jako visoke, ali odnedavno su potrošači počeli da „uzvraćaju udarac“ trgovinskim lancima.
Talas bojkota velikih trgovaca krenuo je u Hrvatskoj, a onda je zahvatio ceo region, a na njega nije ostala imuna ni Srbija.
Kod nas je „pobuna“ krenula na poziv Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva da se pet najvećih trgovinskih lanaca – Deleze (Maxi i Shop&Go), Merkator (Roda i Idea), DIS, Univerexport i Lidl bojkotuju na jedan dan. Nakon tog jednog dana, građani su pozvani da iste lance bojkotuju čak pet dana.
Razlog za to je bio što se nakon prvog bojkota ništa značajno nije promenilo, a pojedini trgovci su čak još podigli cene.
Predsednik ovog Udruženja Dejan Gavrilović za Danas kaže da se još uvek ne znaju finansijski efekti ovog petodnevnog bojkota.
„To može da nam da samo Poreska uprava. Ja sam im pisao u petak i očekujemo da će oni to izračunati kao i prošli put, pa ćemo videti pravi efekat“, navodi on.
Procena Gavrilovića je da je za 25 do 30 odsto manji prihod u odnosu na nedelju pre.
„Dobili smo dosta video snimaka objekata koji su bili prazni, neki su bili poluprazni, a negde bojkot kao da se nije ni osetio. Neke insajderske informacije iz pojedinih objekata kažu da je od 20 pa čak do 50 odsto manji promet“, kaže on.
Naš sagovornik dodaje da se svakako očekuje manji uspeh od prvog puta.
„Ono je bio jednodnevni bojkot, a ovaj je trajao pet dana. Građani koji su malo naviknuti na komfor, nisu izdržali da svih pet dana ne kupuju, iz tog razloga će taj rezultat biti slabiji“, objašnjava Gavrilović.
On naglašava da je vidno da su neki trgovci dali zanimljive popuste i da su neki proizvodi jeftiniji nego ikada.
„Međutim, to nije bio naš zahtev i zahtev svih potrošača, već da se trajno snize cene da one budu prihvatljive našem standardu, ali da i trgovci imaju zaradu, jer im je to smisao poslovanja. Ali ne da ostvaruju ekstra profit i da pet trgovaca ima preko 105 miliona evra profita“, poručuje Gavrilović.
Što se tiče daljih koraka, on kaže da će Efektiva postaviti anketu na društvene mreže, da građani biraju.
„Idemo sa bojkotom pojedinačnih lanaca, verovatno nedelju dana ili čak 10 dana, a trenutno je ideja da se krene od ponedeljka sa tim. Pretpostavljam da će prvi biti Maksi ili neki od Merkatorovih lanaca, ali ostavićemo to potrošačima da izglasaju“, kaže Gavrilović.
On otkriva i da će u budućnosti potencijalno biti organizovan i protest.
„Pozvaćemo građane i da ugase aplikacije ovih trgovaca, a u nekoj narednoj fazi možda dođe i do bojkota određenih artikala“, navodi Gavrilović.
Glas javnosti/D01S
1 sat