Iz samog dokumenta, ali i iz prateće prepiske uz ovaj dokument može se videti da je ovu procenu pripremio tehnički tim Infrastrukture železnice Srbije. Dostavljena je tadašnjem direktoru Miroljubu Jevtiću. Prepiska i analiza su iz februara 2018.
Analiza koja je dostavljena nekoliko meseci ranije uštede prikazuje pre svega kroz skraćenje rokova. I to skraćenja od šest meseci i 12 meseci.
Kern u mejlu šefu kabineta predsednika Ivici Kojiću ukazuje da se za manju cenu dobija više objekata (pre svega tri nove stanice i vijadukt). U analizi IŽS se računalo na uštede kroz skraćenje rokova, kao i smanjenje viših cena koje je predvideo izvođač zbog rizika ako ne bude obustavljen saobraćaj u potpunosti. Ukalkulisano je i odustajanje od nekih radova koji nisu potrebni ako se saobraćaj obustavi (montaža zaštitnih konstrukcija, izgradnja privremenih koloseka, upola manje potrebnih pristupnih saobraćajnica...).
Kako se može videti iz dostupne dokumentacije, u realizaciji ovog projekta išlo se na totalnu obustavu saobraćaja. Vozovi nisu išli direktno od Novog Sada do Subotice starom trasom već primarno preko Sombora (rezervna varijanta preko Zrenjanina).
Smanjenje profita
Analiza IŽS polazi od inicijalnog roka za izvođenje radova od 36 meseci. Ukazuje da bi u varijanti sa skraćenjem tog roka za šest meseci profit izvođača pao na 35,5 miliona evra.
U varijanti sa skraćenjem roka od godinu dana, profit bi se dodatno spustio na 33,96 miliona evra.
"
Zbog smanjenja ukupne vrednosti, smanjuje se i vrednost profita koji iznosi 43.600.000. Ušteda na ime profita za skraćenje od šest meseci iznosi 8.062.104 evra dok za skraćenje od 12 meseci iznosi 9.638.620 evra", navodi se u analizi.
Tabela otkriva da je inicijalna ponuda kineskog konzorcijuma iznosila nešto više od milijardu dolara - tačnije 1.090.000.322 evra.
Pri skraćenju rokova od šest meseci ona bi pala na 993.284.201 evro, a sa rokom kraćim za 12 meseci na 949.220.577 evra. Prevedeno u uštedu, nešto duži rok bi doneo uštedu od 96,7 miliona evra, a kraći 140,7 miliona.
Plate za 1.300 radnika
Analiza otkriva još nekoliko zanimljivih detalja iz ponude izvođača. Tako se može pročitati da je konzorcijum planirao angažovanje oko 1.300 radnika. Za njih su bile predviđene plate od 1.600 evra mesečno u bruto iznosu. Skraćenjem rokova uštedelo bi se dva miliona evra mesečno na ovom trošku. U toj računici nisu uzeti u obzir i troškovi smeštaja, ishrane i prevoza.
Računalo se i da će mesečna potrošnja goriva na ovom projektu biti oko 1.000 tona. Pri ceni od 1,2 evra po litru. U varijanti bez obustave saobraćaja je bilo planirano i postavljanje 43 kontejnera po ceni od oko 25.000 evra po komadu.
Ušteda od 4,65 miliona evra bila bi ostvarena i time što ne bi bila napravljena i postavljena zaštitna ograda koja razdvaja gradilište od koloseka u saobraćaju. Za tu ogradu se u analizi navodi da je - skupa.
Kada je reč o eksproprijaciji zemljišta računalo se da bi IŽS morala da je otkupljuje po ceni od dva evra po kvadratu. U varijanti totalne obustave saobraćaja bilo bi manje potrebe za eksproprijacijom pa bi tu državno preduzeće uštedelo 1,2 miliona evra.
Glas javnosti /B03S